lördag 1 februari 2014

Omvänd Sexism

Detta är sju bilder jag har tagit för mitt projektarbete Omvänd sexism. Jag vill med dessa bilder se om det ändrar folks syn på sexismen. Jag skulle uppskatta om du kommenterade och svarade på de frågor jag ställt och även tar med egna reflektioner. Tack på förhand. 


Bild 1
Hur reagerar du när du ser den här reklamen? varför reagerar du så?


Bild 2

Många känner säkert igen denna bilden då det är en parafras av denna bilden.
Vad är skillnaden mellan min denna och originalet? Ändras budskapet?


Bild 3

Detta är även en parafras på en riktig reklambild på den här bilden. 
Vad är det för skillnad?




Bild 4 och 5
Hur hade du reagerat om det var en kvinna på bilderna istället för denna mannen?
Varför / Varför inte?
Finns det något som du tycker är naturligt i dessa bilderna?




Bild 6
Vad tänker du på när du ser denna bilden? 
Vilka känslor förmedlas?


Bild 7
Vilken är den stora skillnaden mellan dessa bilder?
Hur förändras budskapet på grund av att det är ombyta roller?

12 kommentarer:

  1. 1. känns konstigt att det är en halvnaken person som gör reklam för hörlurar.
    2. skillnaden är att könen är ombytena och på din bild är är kvinnan överlägsen manen, medan originalbilden är mannen som är överlägsen.
    3. samma skillnad som övre bilden, här är det dock inget mellan könen utan man undrar mer varför personen ska ha ett sådant horny face när den ligger med tights.
    4. Om det hade varit en kvinna så hade det sett mer "normalt" ut efter som vi ofta ser sådana bilder från 50talet med pinuppor på, men när det är män som är med i bilder från den tiden så är de fullt påklädda i uniformer eller arbetskläder.
    6. en svag man och en stark överlägsen kvinna.
    7.skillnaden är igen det "överlägsna" könet som känns mer verkligt när det är mannen som är det och bilden när kvinnan är det känns mer oseriös på grund av normerna i samhället och hur det brukar se ut i reklam.

    Det man ser mestadels i dagens reklam mellan könen är att killarna ska vara starka och hårda men kvinnorna ska ha ett leende på läpparna och gärna hoppa ner i en fontän så fort de har fått tag på en duschkräm som luktar gott.
    Det känns oerhört onödigt att spela in könsroller i reklam men tyvärr så brukar det funka bra då "sex säljer". Man kan även ta exemplet på Coca cola som har två produkter som innehåller mindre socker men de är exakt samma innerhåll, skillnaden är flaskan där den som riktar sig till kvinnor heter light och är silvrig och väldigt lätt i sin design och männens motsvarighet heter zero och ser mer "brutal" ut och ska spegla en mer manlig attityd.

    SvaraRadera
  2. 1. Hörlurarna är inte det första man tänker på när man ser reklamen, därför känns det missvisande att ha en halvnaken man som modell. Kanske skulle det varit mer "normalt" om en kvinna varit modell i just denna reklambilden. Jag tror att det är min "undermedvetna sexism" som får mig att reagera som jag gör när jag ser bilden.

    2. Då mannen och kvinnan bytt roll i bilden känns det som han är "objektet" som är underställt kvinnan. Han är i en underlägsen position!

    3. Bilden känns väldigt skruvad då män normalt sätt inte ska ha strumpbyxor på sig. Personen känns omanlig och i framställs på ett feminint och nästan underlägset sätt. Känns om att mannen i bilden är sårbar.

    4 och 5. Det hade antagligen känts mer normalt om det varit en kvinna på bilden. Den första bilden är dock mer normal då mannen kanske nyss stigit upp och gjort frukost, den andra bilden känns mer nedsättande, speciellt då mannen befinner sig nere på golvet när han förbereder mackan.

    6. Personerna i bilden har bytt platser, i vanliga fall brukar kvinnor framställas på ett mer underställt sätt än män. Kvinnans kyliga ansiktsuttryck förmedlar en slags överlägsenhet över den "svage" mannen som sitter på huk framför henne.

    7. Då kvinnan och mannen byter roller i bilden får mannen en feminin, nästintill homosexuell utstrålning. Det känns som att något i bilden är fel. Vilket i sig är väldig hemskt med tanke på att man skall få vara hur man vill och inte behöva leva sig in i en roll bara för att ens kön förväntas bete sig på ett visst sätt. Det blir väldigt tydlig hur samhället sätter tydliga normer och regler, trotts att alla skall få vara och leva hur de vill.

    SvaraRadera
  3. 1.Jag reagerar att jag tycker att reklamen är lite väl "naken"... Antagligen eftersom jag inte är van att se så mycket reklam med en så avklädd kille.
    2.Skillnaden är tydligt på vis att på orginalbilden så är det mannen som har makt och på parafrasbilden så är det kvinnan som har makt.
    3. Skillnaden är att orginalbilden så är det inget "konstigt" att en kvinna ligger där.. Uppenbarligen halvnaken. På din parafrasbild är det lite konstigt att det är en kille. Självklart enligt samhällets normer och hur vi blivit matade med olika reklambilder genom åren.
    4. Jag hade blivit upprörd eftersom jag tycker det är fel att minimera kvinnan och kvinnans roll i samhället. Liksom det här med att folk går runt och skämtar kring att det "är kvinnans roll i samhället" att vara i köket. Att hon dessutom skulle vara naken(i det här fallet han) är helt hemskt helt enkelt. Det är som att kvinnan är så "låg" i samhället att hon bara kan vara två saker: en hemmafru och ett sexobjekt.
    5. Tycker inget är naturligt..
    6. Jag tänker på att tjejen ser cool och överlägsen ut och att killen i bilden "ber" till henne om någonting. Det är som att tjejen har makten.
    7. Den stora skillnaden ligger i vem som utstrålar makt och överlägsenhet. Den som står "hängandes böjd" är den med minst makt utifrån vad jag känner. Budskapet ändras som sagt beroende på vem som ser ut att "ha makten".

    SvaraRadera
  4. 1. Först såg jag inte ens hörlurarna och undrade vad det var reklam för men såg efter en stund att de fanns med i bilden. de borde ju ha något mer riktat till musiken i sin reklam, tx en artist och INTE en naken person!
    2. budskapet ändras ju inte beroende på bilderna. det är könens roller i bilderna som ändras då det ena könet är svagt i den ena bilden men blir det starka i den andra bilden. det är verkligen inte okej att trycka ner ett kön så.
    3.bilderna är de samma men könen är ändrade. borde finnas bättre sätt att göra reklam för tights?
    4/5. om det hade varit en kvinna så hade det sett normalt ut för man är ju van med att se den typen av bilder på tjejer.
    6. svaghet hos killen som står tryckt mot tjejen.
    7. Bild no1 ser man ofta i reklamer men har nog aldrig sett bild no2 i ett sådant syfte!
    ypperligt bra av dig att ta upp dessa problem och spegla dem på det omvända sättet för att skapa lite förvirring och annat tänkande!

    SvaraRadera
  5. 1. Vi behöver mer nakna män i samhället, helst med magrutor som hen på bilden.

    2. Originalet har skor och rakade ben, är även en kvinna i underlägsen position.

    3. Originalet har röda tights i tjockare material och även längre hår.

    4. Samtidigt som man inte skulle bryr sig ett dugg, då det är helt fullkomligt normalt att stå o visa stjärten i köket, så skulle man antagligen blitt lite arg. Mer nakna män åt folket!

    6. På något sett skulle det sälja bra som reklam, vem vill inte ha en muskulös man klängande vid sin sida. Nejmen, tycker mer reklam borde se ut som denna.

    7. Den bilden som kvinnan är dominant i utstrålar mer självförtroende. Vilket skulle sälja bättre, mycket bra mycket bra.

    SvaraRadera
  6. 1. Reklam för hörlurar, suggestiv och utmanande. Vad är det han lyssnar på egentligen. "Love to love me baby"??Man är inte van att se en man med den typen av sug i blicken.
    2. Tennisstrumporna. När man vänder på rollerna blir det helt absurt. I originalbilden verkar det som förstadiet till en våldtäkt är i antågande men i Sofias bild blir budskapet helt annorlunda.
    3. Tights. Ja att dra på en kille strumpbyxor och få han att se nöjd ut är helt otroligt. Bilden blir helt fel då det är en man istället för en kvinna. I originalbilden har man även valt att puffa upp tuttarna på kvinnan vilket är en aning underligt.
    4 & 5. Mannen i köket. Dom som minns reklamen från 50 talet då kvinnor ofta användes i denna typ av bildupplägg i reklam för allt möjligt som man kan tänkas ha i ett kök, kanske igen sig. Då användes kvinnans kropp helt ohämmat Inget konstigt med det tyckte man då men idag är det helt osmakligt. Kvinnan som sexobjekt och underlägsen och som dessutom höll sig vid spisen hela tiden. Halvnaken!
    6.Han är underlägsen och beroende av henne. Hon kanske är stenrik! Mannen vill få uppmärksamhet och går ner på knä för att visa att "I`m all yours, baby". Perfekt bildspråk. Stark kvinna-trånande man!
    7. Mannen som stark och självsäker är ett uttjatat bildspråk men den starka kvinnan som fullständigt dryper av självförtroende och styrka är en jättebra bild. Den är superb. I like!

    SvaraRadera
  7. 1. Det kändes lite konstigt att se en man i en position som ofta kvinnor får ha i reklam. Tröttsamt och onödigt med så mycket nakenhet och sexualitet för att sälja ett par hörlurar.

    2. I originalet är det istället en kvinna som särar på benen vilket ger ett helt annan budskap. Hon är i underläge och det ser nästan ut som att mannen förgriper sig på henne. I din parafras är det mannen som är i underläge och på något vis ser det nästan komiskt och befängt ut.

    3. Den enda skillnaden är att det är en man som poserar på dina bilder. Budskapet och diskrimineringen är densamma, dock denna gång av det andra könet.

    4/5. Jag hade blivit mer upprörd om det var en kvinna som var modellen då jag möter sådana bilder såpass ofta och det är enormt frustrerande. Tycker inget är naturligt med dessa bilder.

    6. Jag tänker att kvinnan är lite utav en primadonna och mannen är oerhört underlägsen henne och nästan dyrkar henne. Kvinna förmedlar styrka och självförtroende medan mannen ger en känsla av att vara behövande och passiv.

    7. Att kvinnan och mannen bytt roll. Det innebär att den som är i underläge också ses som "det svagare könet", vilket är diskriminerande oavsett vem det är. Oftast är det mannen som är i maktposition vilket kan göra det provocerade när han innehar den underlägsna rollen.

    SvaraRadera
  8. 1. Vad vill man sälja? Vad har hörlurar med nakna kroppar att göra, oavsett kön.
    2.Jag tycker att budskapet på orginalbilden är tveksamt. När man vänder på pegreppen blir det uppenbart hur dålig marnadsföring orginalbilden är.
    3. Det är inte någon större skillnad, förutom modellernas kön. De vänstra bilderna har enligt mig mycket svag koppling till de högra.
    4.Jag hade tyckt att bilderna varit konstiga med en kvinna som modell. De är ändå konstigare med en manlig modell. Detta grepp tydliggör det konstiga i denna typ av reklam.
    6. Konstigt att någon måste vara underdånig, men intressant att lyfta fram att det är mannaen i detta fallet.
    7. Intressant med rollbyte för att påvisa hur maktförhållanden visas och befästs. Bilderna visar att det är mycket viktigt att det blir balans i reklam och i andra samanhang för att få samhället mer jämnställt.

    SvaraRadera
  9. 1. Antar att man försöker sälja hörlurarna, känns som om man använder kvinnor till sådana reklamer för att män anses som målgruppen.

    2. Klickade på länken till originalbilden och de försöker verkligen få tjejer till objekt,när jag kollar på denna bild som du lagt upp så känns det oseriöst och som en skämt grej att det är en kille som ligger där medan det skulle vara "naturligt" om en tjej gjorde det!

    3. Den här bilden är ju bara jätte konstig, hur man kan marknadsföra tightsen genom en sådan bild känns ju fel. Jag vet inte ens vad jag ska tycka

    4/5. Blir ju lika frustrerad oavsett, alla killar säger ju jämnt "kvinnan hör hemma i köket" eller "bitch make me a sandwitch" även att kvinnor hör hemma i sovrummet. Så fruktansvärt jäkla löjligt!

    6. Känns konstigt att det är kvinnan som uppvisas som en större och "mäktigare" person och att det är mannen som är vid sidan av och inte lika bra nog. Det är ju alltid så att killen har mer makt (enligt reklam) och är allmänt mycket bättre.

    7. När kvinnan står i maktpositionen så utstrålar bilden någonting annat än när det är mannen. Dock känns det nästan lite overkligt att det är kvinnan som står "över" mannen.

    Jag tycker att dina bilder är jätte bra, det finns så mycket sexism runt omkring oss utan att man tänker på det. Kvinnor ses numera som objekt då de oftast uppvisas lättklätt eller naket i musikvideos, reklam etc. medan mannen uppvisas som någon med makt och kunskap. Det känns som om det är sällan kvinnan får vara med och bestämma och ta del av stora beslut, som att män är så mycket bättre. Det är sorgligt att det känns fel när det är bilder på män som gör alla "kvinnosaker" att man blivit så hjärntvättad att det känns naturligt att det ska vara en kvinna på bilderna istället!

    SvaraRadera
  10. 1. Man kan inte riktigt ta bilden riktigt seriöst, det är ju inte vanligt med bilder på killar som poserar såhär, seriöst.

    2. Man blir lite chockad liksom, den här bilden är ju inte riktigt vad man brukar se. Budskapet ändras lite eftersom ens reaktion är annorlunda, här börjar man tänka på sexism och "originalbilden" får en (mig i alla fall) att tänka först och främst på kläderna men efter att ha tittat på bilden, på riktigt, så tänker man lite mer på hur sexistiskt det är. På den första bilden var det det första man tänkte på.

    3. Både den här bilden och "originalbilden" är ju helt sjuk, jag tycker att bilden på tjejen är lite "värre" eftersom brösten är väldigt tydliga här, det blir ju automatiskt att man tänker på dem, de är verkligen i fokus liksom.

    4. Jag tycker att den här bilden är okej faktiskt. Men det beror mycket på vad man är ute efter, vad man ska göra reklam för. En halvnaken kvinna i köket är ju lite sexistiskt men just den här bilden tycker jag är lite mindre farlig faktiskt.

    5. Den här bilden är bara konstig, det är inte bra reklam för något, man blir bara irriterad. Hade blivit irriterad om det var en tjej på bilden också.

    6. Jag gillar den här bilden, det är bra reklam för kläderna tjejen har på sig och det är ju lite chockerande eftersom man inte är van vid det! Skitbra.

    7. På bilden med killen som lutar sig mot tjejen har han ett ansiktsuttryck som är mycket mindre seriöst än tjejen har på bilden där hon lutar sig på honom och det är ganska avgörande. Men jag tycker ändå att båda bilderna är bra, man är som sagt inte van vid att en kille ska luta sig mot en tjej så den bilden är lite mer effektfull och det är bara bra!

    SvaraRadera
  11. 1. Tänkte; Vacker gosse, varför biter han sig i fingret? Ja just det, det kanske är en gayporrblaska. Bilden är ovan i vanliga traditionella tidningar, reagerar med att det avviker.
    2. När kvinnan håller mannens ben får jag en association att hon är läkare och ska kolla hans hemorrojder. När mannen håller i kvinnans ben får jag en fantasi att han ska ha sex med henne. Jag är väl redan helt korrumperad i huvudet!! Hjääälp!
    3. Återigen till gaytidningen. Skulle hoppa högt om jag såg denna reklam i DN eller Aftonbladet. Det är ju också ingen storsäljare med klarblå nylonstrumpor till män. Håret sticker liksom ut, inte snyggt!
    4-5. Det är ju vanligt med bilder på män med nakna överkroppar, men inte deras håriga rumpor. Återigen, hårig mansrumpa som säljer kattmat, kanske skulle funka men inte på mig! Tycker gossen är jättesöt, men jag får dålig smak i munnen i alla fall.
    6. Tänker att mannen har varit VÄLDIGT dum och ber nu sin kvinna om nåd. Hade det varit en kvinna i samma position med en man som står upp, blir det ju det gamla vanliga positionerna. Kvinnor som försöker behaga och beveka för att få pengar till mat.
    7. Tänker att mannen som lutar sig mot kvinnan verkar helt borta. Tänker att han kanske är väldigt full och inte kan stå upp själv. Kvinnans lutande ser mer normalt ut. Nu ser jag ju att jag är helt kidnappad av sexism. Sexismen är ett normalläge i min hjärna. det är inte kul!

    SvaraRadera